
ABC Journal of Advanced Research, Volume 4, No 2 (2015)                                                                                              ISSN 2304-2621(p);  2312-203X (e)                                                      

CC-BY-NC 2014, i-Proclaim | ABCJAR                                                                                                                                              Page 133 

 

How Media Covered “Arab Spring” Movement: 

Comparison between the American Fox NEWS 

and the Middle Eastern Al Jazeera  

Noura Alalawi* 
 

PhD Student, Murray State University, USA 

 
*Corresponding Contact: 

Email: al_jenaibi@hotmail.com 

 
 

ABSTRACT 

The purpose of the research paper is the comparison of two different Media with 

strong political power all over the world, i.e. Fox News and Al Jazeera. The 

comparison will be based via a specific event; more specifically the author will 

investigate the way each of these media covered the Arab Spring Movement, which 

was initiated in Tunisia on December 17, 2010. Since this particular study is of a 

historical type, it will be focused on the timeline of the events and the way each 

media covered each of those events. In addition, the analysis section of the 

comparison will be based upon the actual timeline of the Arab Spring. Finally, the 

whole research body will be supported via the presentation of the historical 

background of both media, while the events themselves took place. It has to be 

noted that the coverage of both networks presented in the present study is based 

on independent sources criticizing the way this broadcasting was actually 

performed. The findings regarding AL Jazeera were more extensive by the ones of 

FOX News, always according to the research conducted on the Internet and other 

academic sources. 
 
Keywords: Arab media, Fox News, Al Jazeera, Arab Spring Movement  
 

 

10/7/2015  Source of Support: Nil, Conflict of Interest: None Declared 
 

How to Cite: Alalawi N. 2015. How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison between the American 

Fox NEWS and the Middle Eastern Al Jazeera ABC Journal of Advanced Research, 4, 133-142.  
 

This article is is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. 
Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) license lets others remix, tweak, and build upon work non-commercially, and 
although the new works must also acknowledge & be non-commercial.  

INTRODUCTION 

Arab Spring Movement 
Arab Spring 2010-2011 or also known as the demonstrations in the Middle East and North 
Africa is the revolutionary wave of demonstrations and protests that took place in the 
Middle East and North Africa from 18 December 2010. Prior this period, Sudan was the 
only Arab country that successfully overthrew dictatorial regimes in 1964 and 1985 (Al 
Jenaibi, 2010). During the Arab Spring uprisings occurred in Tunisia and Egypt, a civil war 
began in Libya, while uprisings were observed in Bahrain, Syria and Yemen. Large 
demonstrations happened in Algeria, Iran, Iraq, Jordan, Morocco and Oman. Smaller 
protests were organized in Djibouti, Kuwait, Lebanon, Mauritania, Saudi Arabia and 

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/


Alalawi: How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison between the American Fox NEWS and the Middle Eastern Al Jazeera              (133-142) 

Page 134                                                                                                                                                        Volume 4, No 2/2015 | ABCJAR 

 

Sudan. The common feature of all demonstrations was resistance through campaigns (Al-
Jenaibi, 2008), strikes and marches and struggle via the usage of social networks such as 
Facebook, Twitter and YouTube aimed towards the organization, communication and 
information of global masses in respect the above countries efforts to stop oppression and 
censorship. The ultimate purpose of all demonstrators in the Arab world has been the 
people‟s desire for the regime‟s fall (Agrawal 2012; Mirkin 2013). 

Below the reasoning of the Arab Spring during the period 2010-2011 is summarised for the 
countries of Tunisia, Egypt, Yemen, Libya, and Syria, while the whole duration of events is 
presented as a preliminary timeline. Moreover, the reasoning is presented as a means to 
later comprehend the actual way all these demonstrations were presented by the two 
different media (Rosiny 2012; Outreach Center, Center for Middle Eastern Studies 2011; 
Uppsala Conflict Data Program (UCDP) 2012): 

 Tunisia (late 2010 – early 2011): Tunisia has been for many years presented, even in 
European countries as a model country in the Muslim world as it seemed 
characterized by financial stability and since, unlike neighbouring countries, 
fundamentalist Islamist organizations had no influence; however, much of the 
population actually lives in very poor conditions and suffers from unemployment 
(even recent graduates) and increasing food prices. All this combined with the 
corruption of the regime, the arbitrariness of the police and the violation of human 
rights are the real causes that led to protests and riots in late 2010 and early 2011 in 
Tunisia. 

 From January 25 to 11 February 2011, demonstrations were escalated in many cities of 
Egypt with the main demand of the resignation of President Hosni Mubarak and the 
fight against poverty, corruption, accuracy, especially in food, unemployment and 
police brutality. 

 In February 17, 2011 crowd gathering were observed in the capital of Bahrain in a 
public‟s decision to demonstrate against the existent monarchy, its corruption and the 
general problem of unemployment inside the country.  

 Protests in Yemen during 2011 constitute demonstrations of Yemen‟s population, 
which followed the ones in Tunisia and Egypt. Causes of the protests are primarily 
unemployment, poor economic conditions and corruption. The ultimate aim of the 
protesters was the resignation of Ali Abdullah Saleh. The protests were initiated in 
mid-January. 

 The revolt of 2011 in Libya was a series of riots and clashes that took place in the 
North African state of Libya against the government and the head of state Muammar 
Gaddafi. 

 The Syrian Civil War initiated in 2011and lasting until the present day is an ongoing 
internal violent conflict in Syria. The insurgency has religious connotations, though no 
party participating to the conflicts has described sectarianism as having any important 
role to the war. The opposition is dominated by Sunni Muslims, while the top 
government officials are Alevi Muslims. 

FOX NEWS BACKGROUND 

The TV station FOX News was established in 1996; its cofounders were Rupert Murdoch 
and Roger Ailes, with the concept of providing the public with more objective coverage of 
news and all parties‟ point of view presentation. Fox News reached its viewing peak 
during 2007, when a 20 % of the American population stated that FOX News is their 



ABC Journal of Advanced Research, Volume 4, No 2 (2015)                                                                                              ISSN 2304-2621(p);  2312-203X (e)                                                      

CC-BY-NC 2014, i-Proclaim | ABCJAR                                                                                                                                              Page 135 

 

primary source of information (Conservapedia.com 2013).  

More specifically, the particular TV station was formed as the other option to CNN and 
MSNBC; ever since 2002, when the channel‟s ratings surpassed those of CNN, it has been 
the No1 cable network in the United States (Conservapedia.com 2013).  

The TV station has been accused of being in favour of the conservative party in America, a 
fact justified on the grounds of striving to keep its older, religious and high-income 
viewing group. This favouritism is said to have become apparent during the 2000 
presidential elections when the channel was accused of being harsher on Al Gore and his 
party‟s representatives than on Bush, even though the same channel is responsible for 
revealing Bush‟s record of DUI. The channel‟s response to these accusations is that the 
conservatives are provided a voice in FOX News as a means of presenting the view of all 
parties, something that does not stand for other channels (Iml.jou.ufl.edu 2013). 

AL JAZEERA BACKGROUND 

Al Jazeera broadcasting was launched in 1996 at the small county of Qatar. In the 
beginning, the several of its employees originated from BBC; this BBC staff had in 
previous years started on an Arabic TV channel, which was, however, shut down due to 
Saudi Arabia‟s controller of the satellite via which this channel was broadcasted for 
reasons of censorship. The English version of Al Jazeera on the other hand was established 
2006 and available online by the channel‟s website (Al-bab.com 2009).   

Al Jazeera is sponsored by the government of Qatar; nonetheless, it has been provided 
with such editorial freedom, as never observed before in the Arab world; the result is that 
Al Jazeera is characterized by professionalism in terms of news coverage, while is 
responsible for the on-air discussion of issues formerly considered by Arab authorities and 
the Arabic public as forbidden or unmentionable (Al-Jenaibi, 2010). Consequently, Al 
Jazeera is now a media of high recognition and massive audience followers within the 
Arabic countries (Al-bab.com 2009).   

2001 was the year when Al Jazeera received extensive interest in the western countries; it‟s 
exclusive coverage of the war in Afghanistan on a round the clock basis via a permanent 
satellite link a Kabul was used by a variety of different TV stations in the west. Al Jazeera 
also gained notorious fame since it was the broadcaster of Al-Qaida leaders‟ videotaped 
messages (Al-bab.com 2009).      

The Kabul and Bagdad departments of Al Jazeera were bombed by the U.S. during the 
war in Afghanistan, while the Qatar head office is said to have escaped bombing due to a 
British minister‟s intervention. In spite of Bush‟s government opposition and aggression 
towards Al Jazeera, its historical importance for the endorsement of free flow news and 
the initiation of political discussion in the Middle East cannot be underestimated  (Al-
bab.com 2009).    

COVERAGE OF ARAB SPRING BY THE TWO MEDIA 

Al Jazeera Arab Spring Coverage 
The events occurring during the historical Arab Spring shifted global focus towards local 
television networks and certainly increased their reputation on a world basis; one of these 
networks was certainly Al Jazeera (English.alarabiya.net 2013). Al Jazeera‟s coverage of 
the Arabic Spring was made both in English and Arabic and was made on a 24-hour basis 
via its satellite television, its website, and twitter (Leight 2012). 



Alalawi: How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison between the American Fox NEWS and the Middle Eastern Al Jazeera              (133-142) 

Page 136                                                                                                                                                        Volume 4, No 2/2015 | ABCJAR 

 

Contradictions in respect to the credibility of the particular network led to a series of 
events, such as the believed as forced resignation of its former chief, Wadah Khanfar, his 
substitution by Sheikh Ahmed, an administrative at Qatargas and a member of the ruling 
family of Qatar, the resignation of Al Jazeera‟s reporter, Ali Hashem, who accused the 
network of bias, and a general rise and fall of the network‟s ratings (Souaiaia, Ε. 2011); 
ratings were extremely high and Al Jazeera was extremely popular during the events in 
Egypt and Tunisia, while dropped as viewers became aware of the network‟s silence in 
Bahrain‟s broadcasting, the presentation of unverified videos of events in Syria, and the 
tame reporting of the Oman and Saudi Arabia demonstrations (Souaiaia, Ε. 2011; Al-
Jenaibi, 2013). Below the coverage of different countries‟ participation on the Arab Spring 
is presented as a means of comprehending the ways Al Jazeera actually presented the 
whole series of events.    

More specifically, during the Egyptian January 2011 demonstrations the world focused on 
the role of the Qatar Al Jazeera satellite network; via Al Jazeera 24-hour and real-time 
coverage of protests was made possible; but this coverage is suggested to have moved 
pass simple news presentation to becoming the representative of protestors, and the 
„organizer‟ of the crowds coiling in the city of Cairo (other technologies, such as Facebook 
and twitter were also responsible for the coiling, but these were the protestors‟ mean and 
so do not interest the present study); reporters were sent to the major Egyptian cities of 
Cairo, Alexandria, and Suez, where the protestors‟ resistance to the Mubarak‟s power was 
documented and the voice of everyday Egyptian people was recorded, as a means 
according the network‟s former chief (Wadah Khanfar) of providing group gatherings 
with the right to be heard (Leight 2012); Wadah Khanfar also added the following: “Al 
Jazeera immediately after the revolution started was banned, the office was closed and 
correspondents were not allowed to move at all. And even the satellite signal of Al Jazeera 
covering Egypt was dropped from NileSat, which is the major Arab satellite distribution” 
(Khanfar and Kinninmont 2012). 

The case of the network‟s broadcasting of the Tunisian demonstrations is similar to the one 
of Egypt (Leight 2012). Nonetheless, as stated by Khanfar, an effort was made to suppress 
this coverage since the Tunisian authorities managed to shut down the network‟s website 
for a long period of time (Khanfar and Kinninmont 2012). 

In respect to the Libyan civil war 24-hour coverage of all riots since their outburst in February 
2011, documentation of Gaddafi‟s violent efforts to suppress these riots and the internet‟s 
blackout as a means of deterring the rebels‟ coordination, presentation of the Libyan National 
Transitional Council, founded by forces opposing Gaddafi, and recording of the United 
Nations‟ decision of a soft powered intervention at the region were amongst the topic featured 
on all the networks‟ means of information. Nonetheless, this extensive coverage was 
considered the product of the influence on the network of the Qatari government‟s position of 
a clear support of the Libyan rebels (besides, as already mentioned Al Jazeera is sponsored by 
the government of Qatar, which can potentially manipulate the network‟s broadcasting 
choices) (Leight 2012); this political interference of Al Jazeera was denounced by Libyan 
leaders stating the Al Jazeera selectively broadcasted groups and people supporting the global 
Muslim Brethren movement and generally Libyan Muslims (Souaiaia, Ε. 2011).  

The Al Jazeera network remained mostly silent in terms of the Bahraini revolution 
broadcasting. This strange silence has been explained as the result of the Qatari government‟s 
decision to avoid tension with Saudi Arabia, which has legitimate concern in Bahrain. The 
network‟s striking silence, provided space for the Qatari government‟s propaganda and 



ABC Journal of Advanced Research, Volume 4, No 2 (2015)                                                                                              ISSN 2304-2621(p);  2312-203X (e)                                                      

CC-BY-NC 2014, i-Proclaim | ABCJAR                                                                                                                                              Page 137 

 

misinformation unquestionably and without questioning repress the freedom of the network‟s 
coverage; thus, the Qatari‟s political „alliances‟ seem to have overcome the network‟s will of 
unbiased coverage, and led Al Jazeera to the concealment of events of events potentially 
affecting the sensitive political transnational balance in the Middle East (Leight 2012). The 
deficiency of the reporting of the Bahrain events became even more apparent on the Arabic 
Channel of Al Jazeera‟s network, since its coverage would certainly have a greater political 
impact to the Arabic region population than to the rest Arab world population viewing the 
respective English Channel; as former Al Jazeera‟s English patron Dave Marash stated: “Al 
Jazeera Arabic has seriously damaged its brand in the Middle East by taking a dive on Bahrain, 
and basically following the dictates of the Saudi government and broadcasting only from the 
Bahrain royal family point of view” (Essaid and Mawad et al. 2012). 

On the other hand, in respect to the Yemen revolution, the offices of Al Jazeera in Sanaa 
were closed down because the channel was accused of "spreading false news about the 
situation in Yemen". More specifically, according to the report of the Ministry of 
Information of Yemen, aired by the network television Saba, Al Jazeera misinformed the 
Arabic public when presented tortures held in Iraqi prisons as events taking place in 
Yemen; the Saba network informed audience that the Al Jazeera‟s Sanaa offices were 
invaded at the time by 20 armed men, who removed the network journalists‟ authorization 
of covering Yemeni events by closing down the network‟s local office; to sum up Al 
Jazeera was charged as playing a significant role in inspiring the initiation and spreading 
of revolution in the Yemeni ground. Nonetheless, Al Jazeera representatives contradicted 
above accusations by proclaiming its correspondents‟ daring and within difficult 
conditions broadcasting of the Yemeni events and further assuring its viewers that the 
situation in the particular country will continue being monitored in spite of its local 
offices‟ shut down (Syrian Free Press Network 2012).   

The credibility of Al Jazeera was once again questioned by the Arabic population in 
respect to the network‟s coverage of the Arab Spring outspread in Syria, Eastern Saudi 
Arabia and Oman; though the broadcasting of events occurring in all three regions was 
extensive, it was accused of being cold-blooded, and as the mean of providing voice to the 
revolutions opposing parties via the presentation and replaying of a series of unverified 
videos of kidnappings, murders and military staff desertions; several of these network 
news‟ revelations were later proved to be fabricated. During these crucial events and 
accusations the network‟s at the time being chief (Wadah Khanfar) was compelled to 
resign, while Sheikh Ahmed took power leading by many the network‟s independence to 
subjective presentation of events, always in accordance to Qatari regime 
(English.alarabiya.net 2013; Souaiaia, Ε. 2011).  

The political character of Al Jazeera is said to having become evidence once again during 
the November 2011initiated revolution in Syria; according to reports in respect to events of 
the time, when the rebels presented their suggestions to the Syrian government, its 
minister of foreign affairs claimed that toxic coverage termination by certain media 
(indirectly referring to Al Jazeera) should be included as a precondition to the rebels‟ 
suggestions (Souaiaia, Ε. 2011). During this time, the already mentioned resignation of Al 
Jazeera‟s reporter, Ali Hashem, took place with the rationale of the bias coverage of 
Bahrain‟s and Syria‟s broadcasting, and after the publication of hacked Al Jazeera‟s emails 
by the Syrian Electronic Army, where Ali Hashem‟s concerns of the way the network 
portrayed the Syrian revolution became known to the world (Global Research TV 2012).   



Alalawi: How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison between the American Fox NEWS and the Middle Eastern Al Jazeera              (133-142) 

Page 138                                                                                                                                                        Volume 4, No 2/2015 | ABCJAR 

 

FOX NEWS ARAB SPRING COVERAGE 

Arab Spring also dominated the television networks in the United States during the year 
2011(Al-Jenaibi, 2014); more specifically the evening news included coverage of the 
revolutions taking place in the different Arabic countries of an average of 10 %. The top-
covered stories of the Arab Spring, which monopolised both foreign and domestic news of 
the three primary commercial networks, i.e. FOX News, CNN and MSNBC, were a) the 
Libyan civil war, which led to the assassination of leader Moammar Gaddafi, and b) the 
Egyptian demonstrations, which led to the overthrow of President Hosni Mubarak. The 
event occurring during the civil war in Libya and the Egyptian revolution acquired an 
average of 700 and 500 minutes of broadcasting on the three channels‟ evening news; 
however, the situation was not the same with the events during the Bahraini, Syrian, and 
Yemeni revolutions were average coverage showed a particular drop to an average of 34, 
143, and 24 minutes respectively; finally, the whole Arab Spring revolution overview in 
respect to all different Middle Eastern and North African countries was broadcasted for a 
total average of 42 minutes during the year 2011 (Lobe 2012).  

Nonetheless, and during the highly covered Egyptian revolution (the Muslim Brotherhood 
was talked approximately 847 times in 144 Fox News recordings, thus, constituting an 
average percentage of 5.8 times per footage (Glover 2011, 125-134)), the whole events were 
not presented as objectively as expected and were always commented by broadcasters, 
thus, influencing their opinion on the turn of events. More specifically, according to a 
research conducted by Glover on behalf of The Elon Journal of Undergraduate Research in 
Communications (2011) revealed some very interesting facts in respect to the FOX News 
presentation of the leading political resistance crowd, i.e. the Muslim Brotherhood; 
according to this particular study, and though FOX News claimed and was generally 
thought of being a less prejudice network with a more conservative audience than other 
United States‟ networks, it failed objectivity since: a) the explanation and frame of the 
Muslim Brotherhood was often associated by a language directly connected with 
terrorism, and Islamic extremism than was portrayed as a political movement of non-
violence and moderation; b) its coverage constantly regarded and communicated to the 
American public opinions that the Muslim Brotherhood constitutes a fanatic and radical 
organization; c) finally, the Muslim Brotherhood was depicted as  menace against 
democracy in Egypt, thus, contradicted the general academic studies claiming the positive 
contribution of the Muslim Brotherhood and supporting its effect on the establishment of 
democracy in Egypt. As an example of such bias reporting the description of Muslim 
Brotherhood by Sean Hannity‟s (The Sean Hannity show on Fox News) is presented; 
according to Sean Hannity the Muslim Brotherhood is: “a real, clear present danger and 
the only organized political opposition. I think the odds are that radicals, maybe not 
immediately, but over time, they will sound moderate then it becomes radical Islamic” 
(Glover 2011, 125-134).     

According to a survey conducted by New Jersey and presented by RNF, a website 
dedicated in revealing the propaganda its creators think FOX News is exercising, the New 
Jersey FOX News viewers seem perplexed and misinformed in respect to the Arab Spring 
events presentation; more specifically, the survey concluded that FOX News viewers are 
likely less aware of the Arab Spring‟s actual facts than people not watching the news at all. 
The survey was conducted by the Fairleigh Dickinson University with a specimen of 612 
adults and asked questions regarding the Arab Spring events of 2011, such as which was 
their understanding and awareness of the success or failure of the Muslim Brotherhood‟s 



ABC Journal of Advanced Research, Volume 4, No 2 (2015)                                                                                              ISSN 2304-2621(p);  2312-203X (e)                                                      

CC-BY-NC 2014, i-Proclaim | ABCJAR                                                                                                                                              Page 139 

 

revolution and its contribution to the overthrow of Mubarak‟s government. The survey 
revealed that only a percentage of 48 % of FOX News viewers managed to answer 
correctly to the questions asked, thus, indirectly suggesting inadequate or misinformed 
coverage of the Arab Spring by the particular network (RNF 2012). 

Moreover, FOX News seemed to support that the Egypt‟s failed attempt to restore its new 
democracy is the result of the United States President Obama‟s failure in terms of foreign 
policy applications; more specifically, FOX News blamed Obama‟s government for both 
the Muslim Brotherhood‟s domination and its latter collapse; furthermore, the network‟s 
connoisseurs seemed to have negatively judge Obama‟s support of the Arab Spring 
demonstrations in general, while in the present time seem to judge Obama‟s presidency 
for exactly the opposite. This simplified presentation of the foreign politics interpretation 
of Obama government‟s handling of the Arab Spring is another reason why FOX News 
was accused for a bias broadcasting of the demonstrations occurring in Northern Africa 
and the Arabic nations during the year 2011 (Newsvine 2013).   

COMPARISON OF THE TWO COVERAGES 

Based on the findings of the conducted research presented above the general conclusions 
is that both networks have been accused of a bias broadcasting of the events regarding the 
Arab Spring during the period 2010-2011. When comparing the ways this coverage was 
performed a lot of similarities seem to be evident. More specifically, both Al Jazeera and 
FOX News seem to have made an extensive coverage of the Egyptian demonstrations and 
the following outgrow of Mubarak and his regime.  Nonetheless, the opinion expressed by 
the new media on this particular Arab Spring revolution is differentiated; Al Jazeera is 
characterised by a supportive attitude towards this revolution and is even regarded by the 
Egyptian population as a significant contributor of the Mubarak regime‟s resignation 
(Souaiaia, Ε. 2011); in contrast, FOX News took a directly opposite stance by negatively 
presenting the Muslim Brotherhood rebellion and presenting the particular movement as 
dangerous for the Egyptian democracy due to its claimed terroristic nature.   

Similarly, both networks have been accused of a relatively tame and of a lower coverage extent 
of the totality of events referring to the Arab Spring; FOX News seems to have devoted 
significantly less air time to cover the Arab Spring with exception to the broadcasting to the 
Egyptian and Libyan revolts; Al Jazeera is even more specifically accused of broadcasting less 
extensively the events that took place in Bahrain, Saudi Arabia, and Oman.  

On the other hand, both FOX News and Al Jazeera performed extensive coverage of the 
Libyan civil war; FOX News‟ opinion cannot be easily interpreted since this coverage 
varies from making negative comments of an Islamic extremist spread of the Egyptian and 
Tunisian revolutions to Libya, while at the same time creates notion of the rebels‟ heroic 
nature by presenting news of rebels saving trapped children at Gaddafi‟s hometown (Fox 
News 2011; Moran 2012). On the contrary, Al Jazeera has been accused of being prejudiced 
against Gaddafi‟s regime at the time the revolution was evolving.     

FINDINGS 

Based on all above coverage presentation and via the comparison of both networks the 
flowing primary findings are made: 

 It is evident that both networks are accused of performing bias presentation of the 
events taking place during the 2010-2011 Arab Spring 



Alalawi: How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison between the American Fox NEWS and the Middle Eastern Al Jazeera              (133-142) 

Page 140                                                                                                                                                        Volume 4, No 2/2015 | ABCJAR 

 

 This evidence may be trusted up to certain point, since all accusations are 
accompanied by supporting proof and facts; nonetheless, it has to be stressed one 
cannot be assured of such accusation solely based on the results of the present 
research; an even wider examination of the both networks coverage of Arab Spring at 
a potential dissertation level may be required to undoubtedly decide whether or not 
these networks are responsible of propaganda performances.  

 Though both networks seem indeed prejudiced when broadcasting the Arab Spring 
events their expressed opinion appears to be opposite. This may be explained by the 
reasoning presented by Lee-Wright‟s study (n.d.), according to which Fox News 
broadcasted stories about the Arabic and Northern Africa region, obviously 
expressing the network‟s prejudiced and supportive of the Israeli stance, while Al-
Jazeera though concurrently biased expressed events from an Arab‟ supportive 
perspective.   

CONCLUSION 

Al Jazeera and FOX News seem to have not objectively presented the events occurring in 
Northern Africa and the Arabic countries during the 2010-2011 Arab Spring. The motives 
hidden behind these prejudiced broadcastings are, of course, differentiated and based on 
the different network conditions; the FOX News opinion seems to be dictated by the 
network‟s conservative and religious audience contradicting Obama‟s progressive 
government and the non-Christian Muslim Brotherhood, while Al Jazeera seems to be 
driven by the Qatari government‟s political views and by the network‟s recently 
appointed chief, who as a member of the Qatari regime family, is reasonably supportive of 
this regime‟s opinions and interests in the region.  

Nonetheless, the main conclusion is that two major television networks most possibly failed 
to present unbiased information regarding the events of Arab Spring, thus, leading their 
local public‟s views and beliefs towards not necessarily objectivity. Consequently, issues 
whether or not television networks in modern times have managed to surpass political 
control, ratings motives and all other factors sacrificing objective journalism still stand; 
should these issues be adequately addressed by television networks, the public should 
become more suspicious in terms of one-source news presentation, and must progress 
towards the investigation of multi-source information and use their rationale in order to 
successfully comprehend different global events and shape their own personal opinion. 

BIBLIOGRAPHY 

Agrawal, R. "Arab Spring: Aspirations Met or Dreams Unfulfilled?." Institute for Defense Studies 
and Analyses: 2012. 

Al Jenaibi, B. (2010). NEW AGE OF PRESS DEMOCRACY IN THE MIDDLE EAST. ARABIC 
NEWS CHANNELS: AL-JAZEERA. International Journal of Academic Research, 2(4). 

Al-bab.com. "Al-Jazeera television: history and background." 2009. http://www.al-
bab.com/media/aljazeera.htm (accessed 1 Nov 2013). 

Al-Jenaibi, B. (2008). The Effects of Media Campaigns on Different Cultures. Proceedings of 
World. 

Al-Jenaibi, B. (2010). The competition between Al-Jazeera‟s Arab news diversity and US 
channels: Content analysis of Iraq war. Canadian Social Science, 6(4), 81-96. 



ABC Journal of Advanced Research, Volume 4, No 2 (2015)                                                                                              ISSN 2304-2621(p);  2312-203X (e)                                                      

CC-BY-NC 2014, i-Proclaim | ABCJAR                                                                                                                                              Page 141 

 

Al-Jenaibi, B. (2013). Satisfying Public Relations: The Promise of Social Media in the UAE, 
International Journal of E-Adoption, 5 (1), 1-16. 

Al-Jenaibi, B. (2014). The nature of Arab public discourse: Social media and the „Arab Spring‟, Journal 
of Applied Journalism & Media Studies, 3 (2), 241-260. 

Conservapedia.com. "Fox News Channel - Conservapedia." 2013. http://www.conservapedia.com/ 
Fox_News_Channel (accessed 1 Nov 2013). 

English.alarabiya.net. "Battle of the airwaves as Arab Spring gives boost to TV news." 2013. 
http://english.alarabiya.net/en/media/2013/06/09/Battle-for-the-airwaves-as-Arab-Spring-
gives-boost-to-TV-news.html (accessed 2 Nov 2013). 

Essaid, S, D Mawad and A Irrera. "Al Jazeera: One Name, Two Channels." 2012. 
http://globalnewsroom.org/al-jazeera-one-name-two-channels/ (accessed 2 Nov 2013). 

Fox News. "Libyan Revolutionary Fighters Rescue Bangladeshi Children Trapped in Sirte." 
2011. http://www.foxnews.com/world/2011/10/18/libyan-revolutionary-fighters-
rescue-bangladeshi-children-trapped-in-sirte/ (accessed 2 Nov 2013). 

Global Research TV. "Al Jazeera Journalist Resigns over Syria and Bahrain Coverage." 2011. 
http://tv.globalresearch.ca/2012/03/al-jazeera-journalist-resigns-over-syria-and-bahrain-
coverage (accessed 2 Nov 2013). 

Glover, K. "Analysis of CNN and The Fox News Networks‟ framing of the Muslim Brotherhood 
during the Egyptian revolution in 2011." The Elon Journal of Undergraduate Research in 
Communications 2, no. 2 (2013): 125-134. 

Iml.jou.ufl.edu. "FOX Bias." 2013. http://iml.jou.ufl.edu/projects/fall01/Weil/bias.htm 
(accessed 1 Nov 2013). 

Khanfar, W and J Kinninmont. "Al Jazeera and the Arab Spring." Chatham House, 2012. 

Lee-Wright, P. "News Values: An Assessment of News Priorities Through a Comparative 
Analysis of Arab Spring Anniversary Coverage." JOMEC Journal no. 1-19 (n.d.). 

Leight, N. "Arab Spring Media Monitor: One Year of Coverage." 2012. 
http://uscpublicdiplomacy.org/index.php/newswire/media_monitor_reports_detail/ara
b_spring_media_monitor_one_year_of_coverage/ (accessed 2 Nov 2013). 

Lobe, J. "U.S.: “Arab Spring” Dominated TV Foreign News in 2011." 2012. 
http://www.ipsnews.net/2012/01/us-arab-spring-dominated-tv-foreign-news-in-2011/ 
(accessed 2 Nov 2013). 

Mirkin, B. "Arab Spring: Demographics in a region in transition." United Nations Development 
Programme. Regional Bureau for Arab States, 2013. 

Moran, R. "Good News: Islamist elements rising in Libya." 2012. 
http://www.americanthinker.com/blog/2012/01/good_news_islamist_elements_rising_i
n_libya.html (accessed 2 Nov 2013). 

Newsvine. "Fox Nation vs. Reality: The Schizophrenic, Obama-Bashing, Fox News Reaction To 
Egypt's Quest For Democracy." 2013. 
http://carloz.newsvine.com/_news/2013/07/04/19288905-fox-nation-vs-reality-the-
schizophrenic-obama-bashing-fox-news-reaction-to-egypts-quest-for-democracy (accessed 
2 Nov 2013). 

Outreach Center, Center for Middle Eastern Studies. "arab spring." Harvard University, 2011. 

RFN. "Really, Fox News?." 2012. http://www.reallyfoxnews.com/ (accessed 2 Nov 2013). 

Rosiny, S. "The Arab Spring: Triggers, Dynamics and Prospects." German Institute of Global and 
Area Studies, 2012. 

http://www.ingentaconnect.com/content/intellect/ajms/2014/00000003/00000002/art00008


Alalawi: How Media Covered “Arab Spring” Movement: Comparison between the American Fox NEWS and the Middle Eastern Al Jazeera              (133-142) 

Page 142                                                                                                                                                        Volume 4, No 2/2015 | ABCJAR 

 

Souaiaia, Ε., Α. "Qatar, Al Jazeera, and the Arab Spring." 2011. 
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/souaiaia171111.html (accessed 2 Nov 2013). 

Syrian Free Press Network. "Al-Jazeera LOSING Credibility Everywhere - Accused of "Agenda 
Setting and Bias Reporting." Many are looking elsewhere for the TRUTH." 2012. 
http://syrianfreepress.wordpress.com/2013/08/02/al-jazeera-losing-credibility-
everywhere-accused-of-agenda-setting-and-bias-reporting-many-are-looking-elsewhere-
for-the-truth/ (accessed 2 Nov 2013). 

Uppsala Conflict Data Program (UCDP). "Timeline Arab Spring. A brief summary of key events up 
until December 23, 2011." UCDP, 2012. 

 
--0-- 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


	OLE_LINK4
	x



